Hívjon most: +36 30 913 0356
Nyomtatás

Kapcsolati konfliktusok megoldása másképp

Minden emberi kapcsolatban előfordul konfliktus.

Egyes kapcsolatokban ez komoly problémát okoz, másokban különösebb nehézség nélkül megoldják és az élet halad tovább.

Milyen konfliktusok lehetnek a mindennapi életben? Tipikusan ezek a következők:

  1. Nézeteltérések azzal kapcsolatban, hogy ki mit csináljon
  2. Konfliktus, amely arra vonatkozik, hogy a dolgokat hogyan kell csinálni
  3. Konfliktusok, amelyek a különböző személyiségvonások és stílusok talaján alakulnak ki

 

 

A konfliktusok helytelen kezelése:

 

Miután azonosítottunk néhány tipikus konfliktusmódot, nézzük meg, hogy az emberek általában hogyan igyekeznek kezelni azokat. Leggyakrabban:

  • Elkerülik az ütközést
  • Tagadják a konfliktust és várnak amíg az magától elműlik
  • Megváltoztatják a témát
  • Érzelmileg reagálnak: agresszívvé, bántóvá, sértődékennyé vagy félelmet keltővé válnak
  • Hibáztatnak másokat
  • Kifogásokat keresnek
  • Engedik, hogy valaki más kezdjen el foglalkozni vele

 

Ezekben a viselkedésekben egy közös motívum van: improduktívak és rombolóak. Ez az oka, amiért nagyon fontos, hogy a konfliktusok menedzselését megtanuljuk.

 

Tényezők, amelyek befolyásolják, hogy az emberek hogyan kezelik konfliktusaikat

 

Azokat a készségeket, amelyek segítségével menedzseljük konfliktusainkat, tanulás útján sajátítjuk el. Egyikünknek sem veleszületett képessége, hogy kell kezelni az eltérő véleményeket, érveket és háborúskodásokat. Néhány faktor, amely befolyásolja, hogy hogyan viselkedünk a konfliktusok alatt:

  1. Családunkban tanult viselkedésformák. Néhány családban konfliktusokon és konfrontációkon keresztül kommunikálnak. Más családokban az a szabály, hogy a konfliktus mindig rejtett marad.
  2. Viselkedésformák, amelyeket számunkra fontos személyekről mintáztunk. Olyan emberek , akik láttak már hatékony konfliktusmegoldást (akár főnöktől vagy tanártól látta), nagyobb valószínűséggel fogják továbbfejleszteni önmagukbanezeket a készségeiket.
  3. Szociális státusz. Azok az emberek,a kik magasabb szociális státuszúak, nagyobb valószínűséggel vesznek részt a konfliktusokban, mint az alacsonyabb  szociális státuszú emberek, akik inkább elkerülik azt.
  4. Íratlan szabályok. Az íratlan csoportszabályok egyes csoportoknál támogatják a konfliktusban való részvételt, míg más csoportoknál ez a szabály inkább az, hogy lezárják vagy elkerüljék.
  5. Nemek közötti különbségek. A férfiak inkább konfrontatívabbak, mint a nők.

 

Aktív hallgatás

 

Az aktív hallgatás a konfliktusmegoldásban értékes eszköz. Lehetővé teszi annak a demonstrálását, hogy értjük amit a másik mond és értjük, hogy hogyan érzi magát. Az aktív hallgatás azt jelenti, hogy saját szavaival újra megfogalmazzuk amit a másik személy mondott.

Az aktív hallgatás az egyik módja annak, hogy leellenőrizzük, helyesen értettük meg azt, amit a másik mondott. Ráadásul demonstráljuk, hogy figyelünk, a szóban forgó dolog érdekel bennünket és fontos számunkra. Segít megoldani azokat a helyzeteket, amikor a konfliktus alapja az egymással ütköző álláspontok. Az aktív hallgatás két részből áll:

  1. annak az érzésnek a visszajelzése, amit a másik ember közvetít (és valószínűleg megél)
  2. és megjelölése annak a helyzetnek, amiben az érzés kialakulásának okát látjuk

 

Néhány példa:

 

"Úgy tűnik mintha dühös lennél amiatt, ami munka közben történt."

"Dühös lettél amiatt, hogy késtem, nem így van?"

"Úgy tűnik, mintha zavarna az, ahogyan ezt a problémát meg lehet oldani."

"Dühössé tesz, ha hibát találsz Kati munkájában?"

"Úgy tűnik, mintha nagyon aggódnál Teriért".

"Az az érzésem, most rettenetesen elfoglalt."

 

Az aktív hallgatás nem egyenlő a kész megállapodással. Annak a bizonyítása, hogy szándékában áll meghallani és megérteni a másik személy nézőpontját.

 

Az aktív hallgatás előnyei

 

Ha valaki a kommunikációjában használja az aktív hallgatást, képes pozitív hatást gyakorolni a fölmerülő konfliktusokra. Ez azért van, mert a következő előnyökkel jár az aktív hallgatás:

  1. Jó érzés, amikor azt látod, a másik erőfeszítést tesz annak érdekében, hogy megértse mit gondolsz vagy érzel. Ez jó érzéssel tölt el a másik irányába és jó érzést kelt benned is.
  2. Az újramegállapítások segítenek ellenőrizni, hogy jól értettem-e meg a másikat, jobb kommunikációt biztosít és segít elkerülni a félreértéseket.
  3. Ha aktív hallgatással reagálunk egy érzelmekkel telített helyzetben, annak nyugtató hatása van és elkerülhetjük a további eszkalációt.

 

Tippek a konfliktuskezeléshez:

 

  1. "Én" üzeneteket küldj a másikhoz "Te" üzenetek helyett. Vagyis beszélj arról, hogy hogyan érzed magad, mit jelent ez számodra stb. "Számomra ez gondot okoz..." , "rosszul érzem magam, ha..."
  2. Kerülje a másik csúfolását és "kiakasztását"
  3. Lágyabb hangtónussal beszéljen
  4. Kérjünk időt, ha szükség van rá ("Menjünk ki, pihenjünk egy kicsit, hogy lehiggadhassanak a kedélyek!"
  5. Nyugtázza a másik személy nézőpontjait (ez nem jelent megállapodást)!
  6. Kerülje a védekező vagy támadó testbeszédet (összevont szemöldök, keresztezett karok a test előtt)
  7. Legyen konkrét és tényszerű, kerülje az általánosságokat

 

 

Konfliktusok megelőzése

 

Most, hogy már beszéltünk arról, hogyan lehet megoldani a konfliktusokat, nézzük meg, hogyan lehet megakadályozni a konfliktusok kialakulását. Gondoljon azokra az élethelyzetekre, ahol kevés konfliktus van. Jó eséllyel ilyenkor a következő konfliktus megelőző készségeket használja:

  1. Tegye nyilttá a problémákat, még mielőtt azok konfliktust okoznának.
  2. Legyen tisztában a kiváltó tényezőkkel és reagáljon rájuk, ha észleli a felbukkanásukat
  3. A konfliktusmegoldás egy folyamat. Beszélje meg ezt a folyamatot az Ön körül lévőkkel, és állapodjanak meg, hogy hogyan fogják egyeztetni a különböző szempontokat.

 

Amennyiben érdekesnek találta ezt a cikket, kérjük küldje tovább egy barátjának!

 

Rosta Teodóra

pszichoterapeuta,

tranzakcióanalitikus

mobil: +36 30 9130356

e-mail: Ez az e-mail cím a spamrobotok elleni védelem alatt áll. Megtekintéséhez engedélyeznie kell a JavaScript használatát.

 

Hírlevélre feliratkozás

Adja meg nekünk az e-mail címét, és kapcsolatban marad velünk